Woensdag 4 mei – Herdenkingsdag

4 mei 2011 - Langres, Frankrijk

Woensdag 4 mei – Herdenkingsdag

Vandaag staan we nog een hele dag in Langres. Vanmorgen bij het wakker worden was het 5,3 ºC, maar de temperatuur liep gelukkig snel op. We hadden voor vandaag het plan om het Oude Kwartier van Langres te gaan bekijken. Na een beetje te hebben opgeruimd zijn we naar het centrum van de stad gelopen en hebben over de stadswal het hele stadje rondgelopen. Een hele mooie wandeling met schitterend uitzicht over de hele omgeving. Op de diverse plaatsen staan op de muur plaquettes met daarop wat er aan die kant van de muur te zien is en waar een bepaald gedeelte van de muur voor heeft gediend in de 15e eeuw. Deze rondwandeling duurde ongeveer een uur en we zijn weer geëindigd bij de camping. Daar hebben we even een lekker soepje met brood gegeten en zijn vervolgens de stadwandeling binnen de muren gaan doen. Schitterend mooi die ouwe troep. Sommige dingen zijn mooi van lelijkheid. Het is echt de moeite waard om die stadswandeling te maken want met de auto rijdt je al heel snel voorbij aan mooie muur mozaïeken , met de hand gemaakte ornamenten op voordeuren, hagedisjes die op en uit de muur kruipen, plantjes die zomaar ergens uit een muur groeien. We hebben het allemaal gezien. Op de terugweg hebben we bij de supermarché in het stadje nog wat boodschappen gedaan en bij de boulangerie in het dorp nog snel een brood gekocht voor morgen onderweg. (Morgen gaan we weer verder naar Chaufailles.) Terug op de camping hebben we de hondjes lekker vers water gegeven en in het rennetje in de schaduw een plekje gegeven waar ze konden uitrusten van de wandelingen; dat vonden ze helemaal niet erg. Zelf zijn we even naar het tankstation bij LeClerc gereden; Henk en Gré zaten bij de caravan en hoefden niet meer weg dus die waren zo lief om even een oogje op de hondjes te houden. Bij terugkomst hoorde ik van Henk dat ze nog steeds niet bewogen hadden en nog steeds in de zelfde houding lagen te slapen. (Zouden ze soms moe geweest zijn van de wandeling?)

Nog lekker een paar uurtjes voor het eten in het zonnetje met een boek. Rond half zeven gaan eten en daarna Jeu de Boulen. Maar 4 mei is 4 mei waar je ook bent dus om 20.00 uur werd het Jeu de Boulen even onderbroken om bij de caravan van Ber & Tian (die met de schotel de herdenking op de Dam op hadden staan) even de twee minuten stilte in acht te nemen, daarna hebben we het spel weer hervat. Ook ben ik een beetje trots; trots op het feit dat onze jongste zoon Robin belde om te zeggen dat hij thuis ook om 20.00 uur twee minuten stilte had gehouden. Was niet trots dat hij belde maar wel om het feit dat hij er, ondanks dat wij niet thuis waren, er erg in had gehad dat het 4 mei was.

De heren hebben uiteraard weer gewonnen met het Jeu de Boulen, maar de vakantie is nog niet voorbij. Dus heren…….pas maar op.

Nu als laatste op de dag nog even de reislogger bijwerken zodat Hans en Marianne weer iets te lezen hebben.  Voor de trip van morgen wordt er een stukje geschreven door Chris en Mieke.

Deze is weer van ons

Ron en Olga