9-6 Keezen

9 juni 2013 - Mora, Zweden

Zoals jullie in ons eerdere verslag gelezen hebben zou er vanavond "gekeezed" worden. Nou dat hebben we geweten. Na een opwarmrondje werden er nieuwe spelers bij het spel betrokken, wat na de borrel van vanmiddag nog niet mee viel.

De spelers van de opwarmronde (Marian, Klaas, Jeanne, Henk en Gré) hadden het snel voor elkaar. Fanatiek als sommige zijn werden er al direct de spelregels op na gekeken, iets wat het geheel al echt in stemming bracht.

De tweede ronde spelers (Marian met Gré, Jeanne met Ruud en Olga met Klaas) waren al iets joliger toen het spel moest beginnen. Toen Henk op de stoel van Klaas wilde gaan zitten en het daarbij behorende pilsje wilde pakken, griste Gré het blikje weg met de woorden: "Dat is jou plek niet en dat is ook niet van jou" en weg was het pilsje. Henk pakte daarop maar een andere stoel en het blikje wat verderop tafel stond. Tijdens het spelen kon je goed merken dat sommige mensen zich de wijn van vanmiddag goed hadden laten smaken en dat kwam de meligheid geheel ten goede. Mensen werd (geheel ten onrechte overigens) verweten vals te spelen wat in het geheel niet klopte, ze telden alleen sommige punten dubbel door het daarbij behorende gezichtsvermogen. Ook het nadenken over welke steen bij welke zet hoorde duurde in sommige gevallen iets langer.

Natuurlijk werd er ook een drankje gennuttigd. Vroeger had je bij Wim Zonneveld de non met haar "jenever in een koppie", wij hebben Jeannetje met "Boswandeling in een bekertje". Goh zegt Jeanne, het is net vanillevla. Smaakt goed. Olga dacht er precies eender over, maar die wist de uitwerking van dat goedje.

Het geven van de kaarten gaf soms enige verwarring, maar ook de volgorde eerst de kaart opleggen en dan je pionnetje zetten, werd soms eerst pionnetje zetten en dan de kaart gewoon vergeten. Dan kwam het spel weer niet uit omdat er iemand een kaart over hield. Meligheid ten top!

Toen Ruud na afloop van het spel even rondliep, met een vloermop terugkwam daar heel lief naar keek en tegen zei: "Jeanne ga je mee naar de caravan" hield geen mens het meer droog. Eén overeenkomst klopte: de haarkleur!

Mensen u snapt het, dit kon ik jullie niet onthouden tot morgen.

Verder kan ik jullie melden dat wij morgen pannenkoeken gaan bakken en naar NussNass gaan om daar de Dalarnapaardjes fabriek te bezoeken. Maar daarover morgen meer.