10-6 Bezoek aan Nussnass

10 juni 2013 - Mora, Zweden

Vanmorgen kwamen we allemaal wat traag op gang. Misschien een gevolg van gisteravond? Wie weet. Het weer zag er goed uit, maar toen iedereen lekker buiten van z'n koffie zat te genieten begon het weer even te regenen. Het zijn steeds maar korte buitjes maar toch... en daarna schijnt het zonnetje weer heerlijk. Enkele dames deden de was bij elkaar zodat er één volle wasmachine het werk kon doen. Makkelijker dan op de hand, ja toch, niet dan?

Voor vanmiddag stond een bezoekje aan de fabriek van de Dalarnapaardjes op het program en dus gingen wij om half twee richting Nussnass. We hebben daar kunnen zien hoe de "wereldberoemde" Dalarnapaardjes, naast de eland een nationaal Zweeds product, werden gesneden en geschilderd. Vooral dat schilderen is echt een kunst op zich, iets dat jaren oefening vergt. Er is dan ook geen paardje gelijk want het is echt allemaal handwerk.

Uiteraard kon je bij de winkel die aan de fabriek vastzat ook nog souvenirs kopen. Heel veel Dalarna spulletjes maar ook souvenirs als stickers met een eland, glaasjes met een eland, etc etc. Drie dames hebben in de winkel een heerlijke Fleecedeken met borgvoering gekocht, lekker voor bij het kampvuur of gewoon lekker voor op de bank. Hij is in ieder geval heerlijk warm en toch licht in gewicht.

Als afsluiting van het bezoek hebben we in het restaurantje bij de fabriek nog lekker een bakkie koffie of thee genomen en buiten bij het grote paard een hele leuke groepsfoto gemaakt. Uiteraard wordt er nog een groepsfoto gemaakt als Hans Bos er ook bij is want dan zijn de Zwedengangers pas echt compleet.

Op de terugweg ging een ieder zijns weegs. Boodschappen doen, tanken of gelijk even een bezoekje aan Rattvik bij het oude auto museum.

Terug op de camping werden er voorbereidingen getroffen voor het "pannenkoekenfeest" dat werd bereid door Christien, Gré en Marian. Om kwart over zes was het eten geblazen onder het genot van een glaasje wijn, een biertje of gewoon een sapje. De pannenkoeken waren overheerlijk en dus een compliment aan de dames. Uiteraard hebben de anderen aan het eind van de maaltijd gezamenlijk afgewassen.

Na een uurtje van rust werd er weer gekeezed. Deze keer in twee groepen van vier. De lol was er niet minder om, maar aan alle leuke dingen komt eind en morgen gaan we weer gewoon verder met een nieuwe dag en een nieuw begin.

Tot morgen!