Donderdag, 5 mei 2011 - De Tour gaat verder

7 mei 2011 - Chauffailles, Frankrijk

Donderdag,  5 mei 2011

De Tour gaat verder.
Vertrek uit Langres naar Chauffailles, volgens de reisomschrijving +/- 3oo km en het zou via de Route National een lange reisdag van ongeveer 7 uur worden (non stop), dus vroeg om 08.30 uur vertrokken.
In Langres nog even bij de AVIA tanken en een gedetailleerde Michelin kaart kopen van het gebied waar we naar toe gaan; gelukkig stonden er nog twee, en aan het ingezakt model te zien stonden ze al jaren op ons te wachten, dus gekocht, en au revoir et bonne journée.
Maar na 10 minuten waren we weer terug, ik was het onmisbare boekje van Hans vergeten dat diende als voorbeeld van de streek om de kaart te kiezen, het lag al op ons te wachten  bij de kassa. Aardige mensen!
Langs de RN liggen de leuke parkeerplaatsen voor een koffiestop ver uit elkaar, dus besloten een dorpje in te gaan om even een bakkie te doen vóór de aanval op Dijon, dat bleek niet overbodig.
Want in Dijon bleken er op onze route uitgebreide wegwerkzaamheden in uitvoering waardoor we via rood/wit blokken over één baan werden gestuurd, het leek wel een kartbaan echter de snelheid was zo goed als 0 km uur, het was krap en opletten dus.
Ook hier was de bewegwijzering voor de Fransen overdadig aanwezig, gelukkig hadden wij onze “navi juf” en bleven we op het goede pad.
Eenmaal op de A38 kon het gas er weer op.
Tijdens diverse stops langs de RN en de lunch troffen we steeds andere deelnemers en werden de reiservaringen uitgewisseld.
Dat het inmiddels voorjaar is was goed te zien aan de uitbundige bloei van o.a. de koolzaadvelden en de jonge dieren in de weiden, zo passeerden we een weiland vol met Haflingers en hun veulens een prachtig gezicht al die blonde paarden.
Het was een schitterende route met een afwisselend landschap.
Aangekomen in Chauffailles bleek het eerst gearriveerde equipe reeds een veldje geregeld te hebben waar we gezamenlijk konden staan. Een leuke plek met schaduwrijke bomen.
Het is hier prachtig weer, zon en een verkoelend briesje.
Onze reis tijd was 5 uur en 30 min met 271 km op de teller.
Het begin van een mooie week, en morgen naar de markt!

Chris en Mieke