Vrijdag 6 mei – Eerste dag in Chauffailles. (temp.

7 mei 2011 - Chauffailles, Frankrijk

Vrijdag 6 mei – Eerste dag in Chauffailles. (temp. 29,6°C)

Zo luitjes, we zijn weer bijgekomen van de reisdag van gisteren. Langres ligt weer achter ons en hier in Chauffailles hebben we nog 8 dagen tegoed. Volgens de weerberichten blijven de temperaturen zoals ze nu zijn; tussen de 24 en de 30°C. Regen wordt er niet verwacht. Vanmorgen vroeg even de boodschappen geïnspecteerd en tot de conclusie gekomen dat er toch wel het een en ander ingeslagen moet worden. De hondjes zijn vanmorgen al lekker wezen zwemmen in de beek die onder aan de camping loopt, vanmiddag kunnen ze weer gaan zwemmen. Heerlijk, kunnen ze lekker afkoelen met deze temperatuur. Om half 11 zijn we naar het centrum van Chauffailles gelopen want op vrijdagmorgen is er altijd markt en daar kun je lekker groente en fruit kopen. Het centrum hadden we als snel gevonden, je kunt namelijk vanaf achteruit de camping zo naar het dorp lopen. Hooguit 10 minuten lopen. Onderweg de Carrefour tegengekomen waar we op de terugweg ook nog wel wat boodschappen kunnen doen.

De markt besloeg een viertal straatjes en een pleintje. Op het pleintje stonden hoofdzakelijk kleding-kraampjes en kraampjes met tassen en schoenen; een damespleintje dus…..!  In de straatjes stonden kraampjes met diverse streekkazen, honing, bio-brood en veel groente en fruitkraampjes. Heel leuk en zo heel anders dan bij ons in Nederland. Hier stonden ook mensen die hun eigen biologisch gekweekte  groente aan de man probeerde te brengen. Ook stond er een mevrouw met zelfgemaakte zeep; En dat rook toch lekker! Zo hebben we lekker een uurtje rondgekuierd en zijn toen op ons gemak weer via de Carrefour terug gewandeld naar de camping. We hadden lekker stokbroodje meegenomen en met wat ham, kaas, tomaat en komkommer heb je toch snel een lekker broodje gezond voor tussen de middag.

’s Middags met de hondjes nog even naar het dorpje gelopen om een ijsje te kopen, maar de bakker die het ijs verkocht was op dat moment gesloten maar zou om half 4 weer open gaan; dat is wel even wennen hier dat tussen 13.00 en 15.30 uur alles gesloten is. Terug op de camping zijn Zaire en Zazou lekker nog even in het water geweest waarna ze weer heel tevreden in het rennetje zijn gaan liggen terwijl bij een van onze buurtjes op de thee gingen. Jeanne had thee gezet voor ons omdat wij, samen met Henk van Wijhe, Ruud hadden geholpen om de luifel op te zetten. Goh, zegt Jeanne, “dat moeten we vaker doen, je gooit gewoon wat naar buiten en het wordt vanzelf opgezet. Werkt dat ook met afbreken?” Dat zien we dan over een week wel weer.

Tegen de avond kwam de Pizzaboer het terrein oprijden. Hij heeft z’n wagen opgesteld bij het overdekte “terras” en blijft daar het hele weekend staan. Drie maal raden wat het merendeel van de deelnemers heeft gegeten vanavond.

Na avondmaaltijd lekker even onderuit gezakt met een boek, geprobeerd of het internet het al deed zodat we Hans en Marianne weer op de hoogte konden brengen van onze handel en wandel, maar helaas morgen komt de nieuwe router pas en of het internet dat wel werkt dat zien we morgen dan wel weer. De dame van de camping is overigens heel aardig en zei me dat als het internet morgen nog niet werkte ik op haar computer de reisblog mocht bijwerken. Waar kom je dat nog tegen?

Nou beste lieden, we gaan de laatste ronde met de hondjes en dan gaan we ons bedje opzoeken, morgen weer een dag en we zijn er achter dat je ’s morgens het meeste kunt doen en zien, want in de middag is het gewoon te warm. Tot ons volgens stukje.

Groetjes Olga en Ron