Arrabloy 6 en 7 mei 2012

7 mei 2012 - Gien, Frankrijk

Arrabloy, 6 mei 2012

Vanmorgen op het bord gelezen dat er in Montfort een markt was voor de verkoop van landbouwproducten en een rommelmarkt. Montfort is hier niet zo heel ver vandaan dus wij, samen met Klaas, Christien, Gré en Henk en Ruud en Jeanne op naar Montfort.

Terwijl we nog op de camping stonden te wachten op Ruud en Jeanne bleek dat Ruud z’n auto vast zat in de modder. Ons Koreaanse trekpaard er toen maar voor gezet en toen de auto weer op het droge stond kon onze tocht beginnen. Henk en Gré waren inmiddels al vertrokken want die dachten dat wij de andere uitgang van de camping hadden genomen.

Ruud reed voorop en die waren we dan ook al snel kwijt. Wat een coureur, Michel Schumacher zou jaloers worden op die rijstijl. Klaas en Christien gingen nu voorop en wij volgden. Dat ging beter totdat Christien het ook niet meer zag, we zaten in de goede richting konden alleen de plaats niet vinden. Wij voorop. Komen we bij een rotonde waarop een bord stond “Ferme le Montfort”. Wat zegt Ron, daar gaan we niet heen want die weg is afgesloten we pakken de volgende weg. Ik had het bord niet gezien maar vertrouwde op Ron z’n Frans.

Hadden we dat maar niet gedaan, dat had ons een half uur gescheeld, want toen we uiteindelijk op de boerderij waren, stond datzelfde bord daar. Ron zegt, dat is dat bord wat ik gezien heb op die rotonde. Ik zei: e…..l, dat betekent Boerderij van Montfort, als het zou moeten zijn “gesloten” is dat “Fermez” met een z op het eind. Oh, nou ja we zijn er nou toch wat maakt dat nou uit.

De markt bleek dus op een oude boerderij (dat was ook het enige huis in het plaatsje). Er stonden een paar kramen met diverse soorten worst, spek, div. broodjes, plantjes, wijn en er was een boerenblaaskapel die niet helemaal op elkaar was ingespeeld maar ach…. Met een halve fles wijn in je mik hoor je dat toch niet meer.

Ook waren er Line dansers. Was wel leuk om te zien. Wat nog leuker was, was dat er werd gedanst op de muziek van K-3. Iets in de trend van “zet je beste beentje voor en zwier is in de rondte” of zoiets. Je kon voor € 13,-- ook een maaltijd krijgen bestaande uit een ¼ kip, met een kledder aardappelpuree en een stuk kaas. Maar toen wij zagen dat bij de kippen die in de grill hingen de koppen er nog aanzaten hadden wij ineens niet meer zo’n trek.

Ook stond er nog iemand met allemaal zakmessen niet een was hetzelfde. Ik zei tegen Klaas volgens mij zijn die allemaal gerold en probeert hij ze nu te verkopen voor 15 euro.

Verder was het wel gezellig totdat het weer begon te regenen. Toen zijn we maar weer naar de camping teruggegaan, onder elkaar nog iets gedronken en vanwege het slechte weer lag iedereen al rap te slapen.

Arrabloy, 7 mei 2012

Vanmorgen vroeg op, het was mistig dus dat betekende goed weer voor de rest van de dag.

Dat kwam goed uit want we zouden vandaag naar een wijnboer gaan voor een proeverij. Er zou een vinoloog meegaan voor de uitleg en de vertaling. Deze man (Martin) stond hier ook al een paar weken op de camping en wilde graag als tolk fungeren. Er waren een aantal mensen die op de fiets daarheen zouden gaan maar bij nader inzien toch ook maar met de auto gingen. Zelf ben ik met Alain en Marian meegereden want Ron bleef thuis om op de honden te passen en de voorverkoop van Luxor te regelen.

We hadden een goede routebeschrijving dus we waren er binnen een kwartier. Lekker zonnetje toen we daar aankwamen, dus eerst buiten uitleg over de wijnstokken en waarom die wijnstokken daar stonden waar ze stonden. Zuidkant van de berg in verband met de zon en door de weerkaatsing van de zon in de rivier de Loire die onder aan de berg stroomde kregen de druivenstokken dubbel zon, dus betere druiven.

We werden uitgenodigd om de “Cave” in te gaan voor het proeven van de diverse wijnen.

Ik ben zelf niet zo’n wijnliefhebster maar ik heb er daar toch een geproefd waar ik een paar flessen van mee heb genomen voor thuis. (Als ze dat redden).

We begonnen met een droge Rosé, daarna een witte en daarna een rode wijn. Martin legde uit dat een rode wijn over het algemeen betere bewaarwijn is. Dat heeft te maken met de “tannine” die in de druivenschillen en pitten zit waarmee de rode wijn zijn kleur krijgt. Hoe meer “tannine” hoe langer de wijn houdbaar is. Ook hebben we een portwijn geproefd, die vond ik erg lekker omdat het zoet was (en 17% alcohol). De naam was Ratafia en is helaas in Nederland niet te koop. Jeanne vond alles lekker en nam Ruud zijn proefglaasjes ook maar, want het is toch zonde op weg te moeten gooien. Het was dan ook duidelijk te merken aan haar manier van lopen. Er stonden ook stukjes stokbrood met paté en stukjes geitenkaas op tafel. Heel erg leuk.

De wijnboer Dominique Billereau had de “Cave” helemaal zelf gebouwd. Hij is daar in 1991 mee begonnen en in 1995 is hij officieel geopend.

Na het proeven was er tijd om te kopen en dat werd dus door de diversen dan ook gedaan.

1 fles, 3 flessen, twee dozen…….

Daarna via de Lidl of de Carrefour terug naar de camping waar Christien om vier uur Zweedse wafels zou bakken met crème frêche en aardbeienjam. Zelf had ik een doos aardbeien meegenomen en Mieke had bussen slagroom voor mij meegenomen dus om vier uur zat iedereen aan de wafels. De gewone maaltijd van zes uur werd dus iets later.

De wafels waren heerlijk en Christien heeft beloofd het recept naar mij te mailen zodat ik dat in de komende Polarcirkel kan zetten.

Vanwege het hele mooie weer van vandaag heeft iedereen vanmiddag ook al zijn luifel gestreken en de caravan vertrek klaar voor de volgende etappe van morgen, daardoor kon iedereen vanavond nog tot over achten lekker buiten genieten. Toen werd het toch te fris en ging een ieder weer naar zijn beertje om uit te rusten voor morgen.