26-6 Weer een paar dagen verder

26 juni 2013 - Åmål, Zweden

Vandaag zijn we weer een paar honderd kilometer zuidelijker beland. We staan inmiddels in Amal aan het Vanern. Nog 189 km dan zijn we weer in Gotenburg.

Belangrijk nieuws is dat Christien gisteren weer uit het ziekenhuis is ontslagen en het gaat naar omstandigheden goed. De bedoeling is dat ze morgen met de caravan richting Umea gaan en vandaar uit terug naar Nederland. Wij houden uiteraard contact met ze en houden jullie op de hoogte. (als we tenminste internet hebben op de camping)

Maar we waren gebleven bij 22 juni. Die dag is er niet zoveel gebeurd. We wilden de Kaarsenboetiek gaan bezoeken, maar die bleek in verband met het Midsommerfest gesloten. Dan maar door naar Stenegard in Jarvsjo. Dat is een soort openluchtmuseum met oude ambachten als zilversmid, houtbewerking etc. helaas daar was een gigakermis in verband met Midsommerfest en een jaarmarkt; je kon niet eens autorijden, laat staan lopen, wat een drukte. Dan maar terug naar de camping.  Lekker in het zonnetje lezen, met elkaar iets drinken en lekker kletsen over van alles en nog wat en oude verhalen met Louis Jillings.

Zondag 23 juni - Vanmorgen dan maar naar de Kaarsenboetiek geweest. Hij zou om 11.00 uur open gaan en toen we daar om tien over 11 aankwamen was het al best druk. Er was een keur aan kaarsen in de meest vreemde vormen. Heel leuk om een keer gezien te hebben en natuurlijk hebben we allemaal ook iets gekocht.

Na de kaarsenboetiek hebben we eerst met z'n allen (na overleg met Klaas en Christien) bekeken hoe, wanneer en met wie Ruud en Jeanne naar huis gingen. Daar kwam uit dat ze net als wij (Marian, Alain, Olga en Ron) met de boot naar huis wilden want dat scheelde zomaar 700 km autorijden en dan konden wij hen begeleiden naar Gotenburg. Dus internet, Stena Line en ja hoor gelukkig was er een 4-persoons hut vrijgekomen waar ook kan Anders mee mocht. Gelijk geboekt en de rest van de planning daarop aangepast. Het resultaat door gemaild aan Klaas en Christien, zodat die ook op de hoogte waren.

Ook nog lekker een wandeling gemaakt van 3,5 km samen met Henk en Gré. Gisteren hadden we 2,5 km gedaan dus wisten we hoe het was om daar te lopen en durfden we de 3,5 wel aan. De hondjes vonden het heerlijk, die zijn na de wandeling ook lekker nog even op het strandje geweest om af te koelen en lekker even te zwemmen.

Daarna lekker aan het jeu de boulen geweest. Hier waren gelukkig geen muggen dus konden we met een gerust hart spelen. Twee rondjes; één gewonnen door de mannen en één gewonnen door de vrouwen. Daarna gewoon nog lekker zitten kletsen, koffie drinken met lekkere slagroom soezen gemaakt door Louis Jillings. Louis het is jammer dat je geen Polar meer hebt. :)

Maandag 24-6 - Afscheid nemen en op naar Mora. We zouden tussen 10 en 10.30 vertrekken. Helaas... het werd voor ons iets later want....kat Anders was weer weg, roepen, zoeken, met de etensbak rammelen het mocht niet baten. Hij was weg en bleef weg. Alain en Marian zijn toen toch maar vertrokken want zij zouden in één keer naar Alevi camping in Stollet gaan, Ron en ik zouden met Jeanne en Ruud eerst naar Mora gaan en daar een overnachting hebben. Uiteindelijk zijn Ron en ik om kwart over 11 vertrokken op aandringen van Ruud en Jeanne. Zij zouden volgen als Anders boven water was. Uiteindelijk belde Jeanne om kwart over één dat Anders in de auto stond en dat ze ook gingen vertrekken. Wij zaten toen halverwege maar zouden vast kampement opmaken in Mora. Jeanne en Ruud hadden nog bij Henk en Gré gegeten dus zij konden gewoon doorrijden. Het is toch wel vreemd hoor om zonder Klaas en Christien en Henk en Gré door te gaan. Je hebt toch 3 weken met elkaar opgetrokken.

Wij waren om half 3 in Mora en werden op de camping ontvangen met de woorden: "Hey hello, welcome home Polarclub Holland". Geweldig! er werd gevraagd hoe laat de andere 5 kwamen en wij hebben toen uitgelegd hoe het allemaal zat en dat alleen de fam. Tieman nog zou komen. Hun plekje werd gelijk vastgehouden dus toen Ruud en Jeanne om even over vijven aankwamen was alles al geregeld. Zelfs het eten was bijna klaar. Ron had lekker putty panne gemaakt zodat "zijn" Jeanne niet ook nog hoefde te koken na alle stress over die "vervelende" kat. Na het eten even tukkie doen en daarna om het af te leren nog een spelletje Keez.

Dinsdag 25 juni - Vertrek naar Camping Alevi in Stollet. Anders heeft 's nachts huisarrest gehad dus we konden we op tijd vertrekken. Lekker op ons gemak gedaan en om 9.30 reden we van de Mora camping af. Na een uurtje waren we in Malung en zijn we op dezelfde plaats als op de heenweg even gestopt voor een bakkie en een paar boodschapjes bij de ICA die schuin aan de overkant zat. Na een uurtje weer verder en rond 13.00 kwamen we op Alevi aan. Daar werden we verwelkomd door Marian en Alain en hebben we eerst de caravans neergezet, ons ingesmeerd met BITAK want de muggen/knoeten waren nog erger dan op de heenweg. Het was heerlijk weer (bijna 26 graden) dus lekker genieten van het mooie weer want de woensdag beloofde niet veel goeds. De vuurplaats lag er nog precies eender bij als toen wij de laatste keer vuur gemaakt hadden op de camping, dus we konden vanavond gewoon weer verder met het hout dat Ruud de hele vakantie in z'n auto had bewaard. Ron, Alain en Ruud zijn nog even wezen vissen en daarna hebben we kennis gemaakt met twee aspirant Polarleden. Zij hadden een Polar gekocht bij fa. Martens (al enige jaren geleden) en toen gevraagd of er ook zoiets was als een Polarclub. Het antwoord was: Ja, die is er nog wel maar die is niet meer actief. Gelukkig hebben Marian en Alain deze mensen het tegendeel kunnen vertellen. We hebben gezellig zitten praten over van alles en nog wat en na het eten hebben we  's avonds gezamenlijk rond het kampvuur gezeten. Het klikte goed. Zelfs de honden konden allemaal goed met elkaar overweg en als de vrije dagen het toelaten komen ze waarschijnlijk ook naar Bemelen.

Woensdag 26 juni - (Verjaardag van Miep Nieuwenhuizen - gefeliciteerd!)        Stollet - Åmål (camping Ornas). Vanmorgen om 10.00 vertrokken uit Stollet, uitgezwaaid door Marian en Alain en Ans en Michel. De bedoeling was dat Marian en Alain vanuit Stollet door zouden gaan naar Gotenburg, maar naar later vandaag bleek vonden ze het toch ook wel gezellig om ook naar Åmål te komen. Het weer was slecht vandaag. Het was koud, nat en ongezellig. Gelukkig maakte de camping veel goed. We hebben een hele mooie plaats aan het Vanern. Door het slechte weer en de goede WiFi nu tijd gemaakt om alles even bij te werken zodat iedereen weer op de hoogte is. Vanavond nog even gezellig met z'n allen bij elkaar gezeten en ook overlegd hoe we het morgen verder gaan doen. Morgen gaan we naar Gotenburg en gaan Marian, Alain, Ruud en Jeanne op de boot naar Kiel. Wij blijven nog een dag in Gotenburg en gaan vrijdagavond op de boot naar Kiel. Het ging helaas niet anders.

Ook Henk en Gré en Klaas en Christien houden we in de gaten op de weg terug naar Nederland. Voor zover mogelijk houden wij u op de hoogte van hun verdere reis terug.

U hoort van ons.