20 juni - Even een update.

20 juni 2013 - Ljusdal, Zweden

Hej Hej reislogger lezers.

We zijn een paar dagen uit de lucht geweest en er is van alles gebeurd. Leuke dingen maar ook heel vervelende dingen. Ik zal met het vervelendste bericht beginnen. Christien Qualm was al een paar dagen niet lekker, had koorts en was al begonnen met de antibiotica die ze uit voorzorg had meegekregen. Gisteren zou een reisdag zijn voor ons allemaal want we zouden met z'n allen naar de dames van het programma "ik vertrek" gaan in Frederika en dan gelijk de Boeddhistische tempel bezoeken. Helaas liep het allemaal anders. Dinsdagavond na het bezoek aan de Polarfabriek in Dorotea liet Hans Bos weten niet meer met ons verder te reizen. Hij ging met z'n dochter via Noorwegen terug naar huis. Jammer, maar het was niet anders. Klaas liet toen al doorschemeren dat zij waarschijnlijk ook niet mee zouden gaan naar Frederika, maar zou dat 's morgens nog laten weten. Gisterenmorgen (19-6) liet Klaas weten dat zij niet zouden meereizen en eerst een arts zouden raadplegen. Daarop zeiden ook Ruud en Jeanne dat ze bij Klaas zouden blijven omdat zij dan eventueel gezamenlijk konden doorrijden. Alain en Marian moesten 's morgens om zeven uur bij de caravanreparateur zijn dus die gingen ook niet mee en zouden daarna in een keer door gaan naar Ljusdal. Bleven Henk en Gré en wij over. Wij wilden eerst ook blijven maar Klaas stond erop dat wij gingen rijden en hier in Ljusdal kampement zouden opmaken. Hij zou contact met ons houden.

Om even over tienen kregen wij een telefoontje van Alain en Marian. Zij bleven in Dorotea bij Ruud en Jeanne want Christien was met de ambulance naar het ziekenhuis Dorotea gebracht in verband met een longontsteking. Omdat het daar een klein hospitaaltje is, is Christien later die ochtend met de traumahelicopter naar Llyksele overgebracht. Daar ligt ze nu op de IC en zal waarschijnlijk een dag of 5 in het ziekenhuis moeten blijven. Vanmiddag kreeg ik een berichtje van Klaas dat haar bloedwaarden al iets waren gestegen, maar dat het verder nog niet veel was. Wij houden u van verdere ontwikkelingen op de hoogte.

Vanmorgen is Klaas met zijn caravan vertrokken naar Llyksele. Hij staat dan dicht bij het ziekenhuis en hoeft niet elke dag 135 km van Dorotea naar Llyksele te rijden. Alain en Marian en Ruud en Jeanne hebben zich vandaag bij ons in Ljusdal aangesloten. We hopen natuurlijk dat Christien en Klaas zich ook nog bij ons zullen voegen voor we richting Nederland gaan.

Overigens moet ik alle lof geven aan de mensen van camping Doro in Dorotea. Tessa en Louis hebben echt alles gedaan wat in hun vermogen lag om Klaas en Christien bij te staan. Mensen alle lof en dank namens ons allemaal! Toppie!

Nu ook nog wat leuke dingen, want natuurlijk hebben wij ook leuke dingen meegemaakt. Even een kort overzicht:

Maandag 17 juni - een dagje ieder voor zich. Wij zijn lekker de busch in geweest in de buurt van Dorotea. Waren daar ook heel blij met onze 4x4 Koreaan. Mensen wat een wegen hebben wij gehad. Grusswegen, Zandpaden en gewoon tussen de bomen door omdat de weg gewoon ophield en wij toch verder moesten. Ruud en Jeanne waren naar de houtbewerker geweest en kwamen terug met een Zwarte Specht. Alain, Ron, Klaas en Henk zijn 's middags onderdelen wezen bestellen voor de Polar en gelijk een afspraak gemaakt voor noodzakelijke reparaties.

Dinsdag 18 juni - Bezoek aan de Polarfabriek in Dorotea. Vanmorgen hadden we om half 10 een afspraak met de heer Roger Johansson van de Polarfabriek. We werden allerhartelijkst ontvangen en kregen een mooie rondleiding en uitleg over het huidige reilen en zeilen van de fabriek. We mochten alleen geen foto's maken omdat het 2014 model gebouwd was en werd en dat moest nog geïntroduceerd worden bij pers, importeurs etc. Wij hadden dus de primeur! Na afloop kregen wij natuurlijk nog wat leuke hebbedingetjes mee en ik ging weg met een uitnodiging voor een gesprek met de marketing manager later die middag. (een gesprek wat trouwens uiterst gezellig en informatief was, maar daarover later op de website) Vanuit de fabriek ging verder iedereen naar het Polar Museum dat tegenover de fabriek ligt en wij gingen naar de camping omdat Ron om twee uur bij de reparateur moest zijn.

's middags is Ron met Alain en onze caravan naar de reparateur geweest. Wij waren een stuk sierlijst verloren onderweg naar Dorotea en dat is er gelijk opgezet. Ook ons kachel probleem is gelijk opgelost. Er bleek ergens (niemand weet precies waar, maar metingen gaven dat aan) een draadbreuk te zitten. Ze zijn ruim 3 uur bezig geweest maar hebben het uiteindelijk toch gevonden. Zelf ben ik na het gesprek ook nog bij het museum geweest en heb ik op de weg terug gelijk even een paar boodschappen gedaan.

Woensdag 19 juni - Vandaag een deel van de groep moeten achterlaten. Heel vervelend gevoel gaf dat. Wij zijn naar Frederika gereden en hebben daar de Boeddhistische tempel bezocht. Daarna hebben we een omweg gemaakt naar de dames Monique en Marlene van Viska Garden in Frederika (van het programma "ik vertrek"). Zij runnen daar een Bed & Breakfast, Monique kan heerlijk taarten bakken en doet ook het restaurant. Marlene geeft meditatietrainingen en eigenlijk doen ze alles samen. Maar dat zijn hun specialiteiten. Lekker broodje gegeten daar en Monique had voor ons lekkere Bastogne/monchou/aardbeien taart gemaakt. Hij was heerlijk.

Na ons bezoek aan Frederika zijn wij weer op weg gegaan richting Ljusdal. De bedoeling was nog te overnachten halverwege, maar we hebben uiteindelijk besloten om toch in een keer door rijden. We waren om half 11 in Ljusdal waar we hartelijk werden ontvangen door Marja en Patrick Jillings. Uiteraard was ook oud Polarlid Louis Jillings van de partij omdat hier morgen het midzomerfeest wordt gevierd en dat schijnt een hele happening te zijn.

Donderdag 20 juni - Vandaag lekker uitgeslapen. Daarna lekker de caravans op hun goede plaatst gezet, luifels ervoor en schoongemaakt. Gisteren hadden we ze  zomaar neergezet, aangekoppeld en zijn gaan slapen. Om half vijf even contact gezocht met Alain en gevraagd waar ze ongeveer zaten. Ze bleken nog 88 km verwijderd van Ljussdal en zouden rond half acht hier zijn. Toen ze aankwamen hebben we Ruud en Jeanne even geholpen met de caravan neerzetten en toen met z'n allen lekker thee en koffie gedronken. Omdat ook zij vandaag een vermoeiende dag achter te rug hadden zijn we vanavond allemaal op ons zelf gebleven en kon ik in één keer de achterstand van de reislogger wegwerken. Ga proberen vanaf vandaag weer elke dag een stukje te schrijven om u van de stand van zaken op de hoogte te houden. Uiteraard ook met nieuws over Christien (als we dat hebben).

Voor nu welterusten en tot morgen.