16-6 Ruud en Jeanne 55 jaar getrouwd!

16 juni 2013 - Dorotea, Zweden

Vandaag is een grote dag voor Ruud en Jeanne. Ze zijn 55 jaar getrouwd en dat laten we natuurlijk niet zomaar voorbij gaan. Gisteravond toen Jeanne en Ruud eindelijk naar bed waren, ging het voor ons pas beginnen. "Bijna" heel zachtjes hebben we alles versierd met oranje vlaggen die we bijna altijd in de caravan hebben liggen. Met Alain en Marian samen zijn we om half een vannacht begonnen. Eerst de caravans van Alain en Marian, Gré en Henk en Klaas en Christien. Dan wisten we zeker dat Ruud ook zou slapen. Daarna naar de overkant. Beginnen bij de wegwijzer en daarna door naar de caravan van Ruud en Jeanne en die van Olga en Ron. Alles ging zachtjes totdat de vlaggenlijn achter de slinger waar je de poten mee uitdraait bleef hangen. Dat maakte een redelijke herrie, waarop de honden in onze caravan aansloegen, want die dachten: "onraad, we moeten gaan bewaken". Toen was de chaos bijna compleet. Maar wonder boven wonder heeft niemand verder iets gehoord. Toen de ballonnen opgeblazen en opgehangen. Dat was het eerste deel.

Vanmorgen al vroeg uit de veren. Ik hoorde Jeanne heel verbaasd zeggen: Ruud kom nou is kijken ze hebben alles versierd! Dit hadden ze niet verwacht. Snel douchen en aankleden want we moesten ook nog bloemen plukken. Jeanne en Ruud wisten natuurlijk niet dat wij allang iets gekocht hadden in Nussnass en we zouden ze voorlopig in die waan laten. Samen met Marian allerlei bloemen uit de berm geplukt en leuk in een zelfgemaakte vaas gezet. Tijdens de koffie werd het bruidspaar van harte gefeliciteerd met de verontschuldiging dat wij alleen maar een bloemetje hadden omdat wij pas gisteravond hadden gehoord dat zij vandaag 55 jaar getrouwd waren (wisten zij veel). Christien Qualm had voor heerlijke warme kaneelbroodjes gezorgd.

Na de koffie werd de muskietentent opgezet. Ook een heel project op zich zodat toen het ding er eenmaal stond er natuurlijk een toast op moest worden uitgebracht dat wij deze klus met z'n allen geklaard hadden. (je moet maar een reden hebben, toch...) en omdat de wijnfles toch open was hebben we gelijk nog maar een keer op het bruidspaar getoast.

's Middags zijn Alain en Marian naar de beeldenmaker geweest. Deze man maakt houten beelden met een soort van kettingzaag. Hebben we helaas nog geen beelden van maar dat komt waarschijnlijk nog. Ruud en Jeanne wilden ook gaan kijken maar konden het helaas niet vinden. Olga, Klaas, Henk en Gré zijn een wandeling gaan maken door het bos. Het pad wordt 's winters gebruikt door langlaufers. Het was een hele mooie wandeling. Toen wij terugkwamen had Christien de thee klaar en konden we meteen aanschuiven.

Om half zes gingen wij naar het restaurant. Ruud en Jeanne hadden ons een etentje aangeboden omdat zij met ons wilden vieren dat zij vandaag die heuglijke dag hadden. Louis en Tessa hebben echt alle medewerking gegeven. Geweldig die mensen. Er stond een lange tafel klaar die gezellig was gedekt, de open haard was aangestoken (niet dat dat nodig was maar het was de sfeer die er van uit ging) en we begonnen met, hoe kan het anders, een drankje om te toasten! Daarna kregen we een combinatie van elandvlees en hertenvlees met een wildsaus, heerlijk gebakken wedges en een mix van groente en niet te vergeten de veenbessensaus. Henk van Wijhe had voor aanvang het bruidspaar nog even toegesproken en nogmaals benadrukt dat wij het zo jammer vonden dat wij het pas zo laat wisten en daarom niets meer hadden kunnen regelen. (net echt!)

Na de heerlijke maaltijd een kleine pauze totdat het nagerecht (vanille ijs met slagroom en chocoladesaus) werd geserveerd. Daarvan werd door Olga gebruik gemaakt om het bruidspaar te verrassen door de door ons zorgvuldig geheim gehouden cadeautjes (een oorkonde en een Dalarnakip) te overhandigen. Ze waren perplex. We hebben toen maar eerlijk (als wij zijn) toch maar verteld dat wij voor vertrek al wisten dat zij vandaag dit jubileum hadden.

Het toetje werd voor Jeanne en Ruud speciaal geserveerd met sterretjes om het geheel extra feestelijk te maken. Omdat Ron de foto's maakte had Tessa hem daarover van tevoren ingeseind zodat hij met z'n camera in de aanslag stond. Dus we hebben er toch een hele gezellige dag van gemaakt met z'n allen en ik weet zeker dat ik ook namens alle andere deelnemers Ruud en Jeanne mag bedanken voor het heerlijke etentje en hen nog vele gelukkige jaren samen mag toewensen. (Deze gelukwens komt natuurlijk ook van alle andere Polarleden die niet meegegaan zijn met deze rally).

Morgen weer meer!