Laatste dag Tour Ruud en Jeanne

19 mei 2012 - Corcieux, Frankrijk

Verslag van de laatste “Tour de France 2012” dag op 16 mei 2012.

De dag begon op de camping ”de L’Ardan” in het Franse Chaumot, met een wat waterig zonnetje, maar wel droog. Deze dag zou voor het overgebleven gezelschap van de Polar-tour de France-gangers het uiteenvallen van de groep betekenen. Reden waarom we al om ca. 9 uur als een der eerste van de camping wegreden, waar we 8 dagen met overwegend goed weer hebben gebivakkeerd.

Na enkele meters, nog op de camping en nagezwaaid door hen die ook klaar stonden om te vertrekken, meende Jeanne iets te horen; een “vreemd” geluid, wat mij is geheel is ontgaan. Buiten de toegangspoort werd nog even gestopt, voor kleine wijziging van het “Tom-Tom” gebeuren en kon de reis worden voortgezet. Al na korte tijd, na ongeveer 2 km werden we door een Franse camper ingehaald en door zijn licht signalen gealarmeerd dat er mogelijk iets mis zou zijn, van wat bij nader inzien de rook van warm lopende linker caravanband bleek te zijn. Gestopt werd op een gevaarlijke onoverzichtelijke bocht, iets wat je op zo’n moment niet opvalt. Samen met de Fransman werd ook de oorzaak al snel gevonden, de tegen de band aangedrukte aandijfrol van de mover waarin geen beweging was te krijgen. Aangezien ik overtuigd was dat bij vertrek de rol los van de band was, een situatie ook zichtbaar aan de andere band. Maar wat nu ? De Fransman had inmiddels met een handdruk afscheid genomen en had zijn weg vervolgd.

Een geluk bij dit ongeluk was, dat we het eerst waren vertrokken vóór Klaas en Chris die natuurlijk even later verbaasd onze Polar langs de kant van de weg aantroffen. Zij overzagen de gevaarlijke situatie al snel. Jeanne en Stien werden met gevarendriehoek naar de voor en achterkant van de gestrande Polar gestuurd om het verkeer te waarschuwen met gebaren. Snel werd besloten een veiliger plekje op te zoeken, dan maar met de rol op of tegen de band. Iets verderop werd een Renault garage aangetroffen en onze invalide Polar werd op hun oprit gezet. Daar liet de chef er geen twijfel over bestaan niets met een Polar te hebben en of we maar wilde vetrekken! (iets voor de “Koude Douche”!!!)

Gezocht en gevonden werd een rustiger plekje en daar ontpopten Chris en Klaas zich als volleerd en gediplomeerde wegenwachters, kompleet met autocrick etc. werd de caravan op hoogte gebracht zodat Chris eronder zijn werk kon doen met Klaas als mede adviseur. Nu bleek dat de oorzaak van alle narigheid was dat de mover-arm met rol zo’n 5 cm. door geweld was verschoven tegen de band. Dit moet zijn gebeurd toen we nog op de camping door een kuil reden en de mover-arm een kei of zoiets heeft geraakt, met bovenstaand gevolg. Iets, wat later bleek, Jeanne en ook Chris meenden te hebben gehoord.

Met de gehavende rol en de niet meer optimaal functionerende mover was het in ieder geval weer mogelijk om iets over 12 onze reis te kunnen vervolgen en konden de families Qualm en Heijligers, met veel dankbetuigingen onzerzijds, zij het met 3 uur vertraging ook naar hun resp. bestemmingen de reis voortzetten.

Door deze hulp werd het mogelijk dat wij omstreeks 6 uur nm. het toegangshek met code xxxx  van de Municipal camping “Val de Vesle” hebben kunnen bereiken.

De enigszins van de schrik bekomen Jeanne en Ruud.

Naschrift redactie: Zij zijn inmiddels ook veilig in Baflo aangekomen.