Woensdag, 11 mei 2011

12 mei 2011 - Chauffailles, Frankrijk

Woensdag, 11 mei 2011

Vandaag is het marktdag, niet een gewone markt maar we gaan naar de koeienmarkt in
St-Christophe-en-Brionnais, dus heel bijtijds de wekker gezet want de Franse boeren gaan vroeg van start.
Deze koeienmarkt heeft een lange geschiedenis, met zijn oorsprong in 1488.
De laatste modernisering was in 2009 toen werd het veilinggebouw vervangen.
In het midden is een enorme ronde weegschaal gesitueerd waarop de dieren soms wel met tien tegelijk worden binnengeleid. Rondom staat de tribune vanwaar de kopers de dieren kunnen beoordelen en bieden.
De veilingmeester was zoals dat op veilingen gaat alleen door de ingewijden te volgen met hoge en lage stemgeluiden en af en toe een aanhoudende kreet.
Er zijn twee soorten markten, de vroege marché au cadran is de moderne veiling met beeldscherm waarop de kopers en wij als bezoekers de informatie over de dieren kon zien, deze dieren waren voor de handel dus staan ‘s-avonds weer in de wei.
De middag markt Le marché traditionnel de gré à gré dus met handje klap, deze dieren zijn bestemd voor de consumptie.
Met een gids hebben we een rondleiding door het complex gehad, hier bleek dat met het nieuwe systeem de aangevoerde dieren anoniem worden verhandeld de kopers kennen de eigenaren dus niet, de kopers kunnen de dieren pas beoordelen bij binnenkomst in de veilingruimte.
Alle daken van het vernieuwde complex zijn voorzien van moderne snufjes zoals zonnecellen; op dat moment werd een vermogen van 274 Kwh opgewekt, en het regenwater van de daken wordt opgevangen en gebruikt voor het reinigen van het gehele complex: per marktdag is hier 70 m3  water voor nodig.
Na het bezoek aan de veiling hebben we in een café waar ook de veeboeren binnenliepen koffie gedronken, heel gezellig.
Toen op “huis” aan via witte weggetjes; bij een meertje onze lunch gegeten daarna op de camping twee oogjes dicht gedaan (want het was wel vroeg op vanmorgen)
En koken hoefden we niet we werden getrakteerd op nasi en bami, Ron was de kok met assistentie van Olga, Greet en Henk. De Chinees kon er niet tegenop!!!!
Het was weer een mooie dag en hopelijk morgen weer.

Chris en Mieke